Biography

I started playing the cello at the age of nine. Between 1985 and 1992 I studied at the Conservatorium in Groningen. My teacher was mr. Ben de Ligt. I qualified in Teaching and Performing Musician (with an extra certificate for chamber music) in 1990 and 1992.

I am very honoured to have been permitted to follow master classes and guest lessons with a.o. Anner Bijlsma, Colin Carr, Mark Lubotsky, André Griffin, Francis Marie Uitti, Ernst Reijsiger and Taco Kooistra.

Orchestra biography in chronological order from then till now

  • 2009 – today: cellist in Noordpool Orkest.

  • 1994 – 2011: substitute in Orkest van het Oosten (conductor Jaap van Zweden).

  • 1989 – today: substitute in NNO (Noord Nederlands Orkest).

  • 1988: substitute in NFO (Noordelijk Filharmonisch Orkest).

  • 1986 – today: solo cellist in Nieuw Philharmonisch orkest.

  • 1991: solo cellist in the international project orchestra, conducted by Hans Vonk: Opera Boris Godunov by Mussorgsky.

  • 1975 – 1984: solo cellist in the Drents Symfonie Orkest.

  • 1984 – 1992: cellist in the Conservatorium Orkest Groningen. Conductors a.o. David Porcelein, Tristan Keuris and Zoltan Deaki.

Chamber music

During my studies at the Conservatorium in Groningen in the 1980’s chamber music formed an important part of my schooling. It was a specific extension of my master studies for Performing Musician.

My affinity with contemporary music, for which I followed private lessons with Taco Kooistra after my studies, has led to an intensive cooperation with f.i. the Prime Foundation, the soprano Marjanne Kweksilber and the composers Calliopa Tsoupaki and Ron Ford.

From the beginning I was closely involved with the ensemble Nova Zembla, founded in the summer of 1986. Their aim was performing compositions of young, up and coming composers like Chiel Meijering and Jacob ter Veldhuis. Characteristic for the ensemble were the alternating combinations of the wind section, the strings and the piano, which made it possible to play in small as well as in bigger instrumental combination. Nova Zembla offered a divers programme: from romantic to avant-garde. The artistic management in those days was in the hands of the young and promising Tjalling Wijnstra with whom I have cooperated until today with much pleasure.

Solo performances

In 1989 I performed, together with the Harmonieorkest of the Conservatorium in Groningen, the composition La Messe by Bernard van Beurden (1988), for mezzo-soprano, accordion, violoncello and harmony orchestra, with texts by Paul Verlaine.

In 1991 I performed Cyclofonie by the Dutch composer Hans Kox, a composition for cello and string ensemble, together with the Drents Symfonie Orkest and with the same orchestra we played Symphonic Variations by Boellmann.

Musical theatre

In 2000 I was as a cellist part of the theatre performance “Boon zingt komkommer” (lit. Boon sings cucumber”) by Marijke Boon.

In the same year I played with the Dutch pop group De Kast. We performed the theatre production “Simmer 2000”. This performance was rewarded with a gold record.

 

 

SKP1080921C

Evenement details:

  • vr
    10
    okt
    2025
    zo
    12
    okt
    2025

    Veur Aaltied

    Britswert

    Muzikale begeleiding bij het toneel van Britswert.

    Veur Aaltied brengt een bijzondere reeks theatervoorstellingen tot leven in eeuwenoude Groninger en Fryske kerken. Deze unieke voorstellingen zijn geïnspireerd op de verhalen van dorpsgenoten die hun laatste rustplaats in of bij de kerk hebben gevonden. Samen met de inwoners van het dorp worden hun levens opnieuw verteld en verbeeld, midden in het hart van de gemeenschap. Op 10, 11 en 12 oktober speel ik met mijn Lame Sonore.

     

    In 2025 presenteert Stichting Pandeon in de oude kerken van zes Groninger en vier Fryske dorpen een theatervoorstelling die gebaseerd is op de levensverhalen van in of bij de kerk begraven dorpsgenoten. Die persoonlijke levensverhalen vormen de basis van de voorstellingen zoals die in de kerken uitgevoerd worden. Doordat de voorstellingen op inhoud en vorm per locatie op maat en met de mensen in het dorp gemaakt worden, ontstaan er tien unieke producties.
    Elk dorp krijgt een scriptschrijver en een regisseur toegewezen die samen met het dorp aan het verhaal en de vorm werken. De verhalen worden verbeeld door lokale spelers en speelsters, musici, het orgel en amateur- kunstenaars van diverse disciplines Het dorp regelt zelf de nodige faciliteiten. Een ervaren productiebegeleider/-ster zorgt ervoor dat dit allemaal vlekkeloos verloopt.
    Daar waar dat passend is, speelt het kerkorgel een rol in de sfeer- en toonzetting van de voorstelling. De orgeldeskundige, master of music én organist, Eeuwe Zijlstra adviseert daar waar nodig bij de keuze voor passende orgelmuziek. Hij kent de (on)mogelijkheden van de orgels in Fryslân en in Groningen. De projectleiding is in handen van Jaap Alkema en Geert Oude Weernink.

    De deelnemende dorpen
    Boer-Ried, britswert, Hollum, Koarnjum, Kolham, Leermens, Midwolde, Nieuwolda, Pieterburen, Zeerijp .


    Cultuurparticipatie door amateur en professional

    In het hele maak- en uitvoeringstraject speelt de samenwerking van amateurs en professionals een belangrijke rol. De deelnemende amateur- cultuurdeelnemers (musici, acteur-vertellers, dichters) profiteren van de kennis en ervaring van de professionele begeleiders; schrijver, regisseur, componist/organist en productiebegeleider. De amateurs werken in eigen dorp mee aan een voor hen nieuw concept van een multidisciplinaire voorstelling en vergroten zo hun ervaring en eigen vaardigheden. Dat geldt ook voor de inzet van de plaatselijke organisatie-kracht. Het project doet zo veel mogelijk een beroep op zowel verenigingen als lokale individuele cultuurdeelnemers. Zijn die er niet, dan kijken we in de nabije omgeving naar alternatieven. De artistieke leiding is in handen van Ben Smit (Groningen) en Luuk Eisema (Fryslân). De speelperiode ligt tussen 6 mei en 20 november.

    Je zou kunnen zeggen dat een project als Veur Aaltied voor een cultuurbeleid in optima forma staat. Cultuurparticipatie in de gemeenschap combineren we met lokale historie en erfgoed in de vorm van kerken en orgels. De verhalen van en over personages die al dan niet recent in het dorp en omgeving geleefd hebben, worden biografisch vertrekpunt..
    Professionele schrijvers en regisseurs gaan samen met plaatselijke cultuurdeelnemers aan de slag om met hun verbeeldingskracht de verhalen opgefrist en met nieuwe energie terug te geven; gespeeld, gezongen, gemusiceerd door het eigen dorp, bekeken door de bewoners én door anderen. Met de eigen kerk als dorpspodium. En de cultuur, de kunst hebben ervoor gezorgd dat het dorp nooit meer hetzelfde is. Het is verrijkt. Voor altijd, Veur Aaltied.