Alexander Techniek als ‘Eye-opener’

 

unnamed

 

 

 

 

Groningen, mei 2016

 Annette; ‘Ik weet het nog als de dag van gisteren. De eerste beginselen leren van iets wat je als kind sowieso in je hebt qua lichaamshouding maar wat op de achtergrond raakt met de jaren, ik moet je zeggen het was confronterend, moeilijk en verwarrend. De gedachte; ‘ben ik dat allemaal kwijtgeraakt in de loop der jaren’ spookte door mijn hoofd.

De eerste les had al een goede werking op het spelen van een moeilijk orkest-programma diezelfde week (veel noten en geen voorbereidingstijd, gewoon zitten en spelen) . Tijdens de eerste les AT werd ik geconfronteerd met het feit dat mijn tong mag rusten op mijn onderkaak. Ik kon aan niets anders denken tijdens het concert. De sensatie die ik ’s middags  daarbij had ervaren, zorgde ervoor dat ‘snelle loopjes’ er zonder moeite uitkwamen.’

 

‘AT heeft me de afgelopen twee jaren enorm geholpen mij verder te ontwikkelen in mijn ‘levenshouding’ als musicus. Mede door AT is het me gelukt om een goede speelpositie te ontwikkelen op het onbekende instrument de Lame Sonore en met dit instrument solo te spelen op plaatsen die ik anders als stressvol had ervaren zoals een concours, in de Spiegelzaal van het Concertgebouw in Amsterdam, een Tournee maken door Amerika en solo spelen in de Carnegie Hall van New York.

Wat had ik graag tijdens mijn opleiding aan het conservatorium dit hebben willen ervaren als basis voor mijn werkzaam leven. Maar het is nooit te laat om iets te leren. De komende 30 jaar zie ik met veel “houding” plezier tegemoet!’

 

————————————————————————————————————————–

 

Janneke; ‘Celliste Annette Scholten benaderde mij aan het begin van 2014. Ze had besloten zich meer te specialiseren in het musiceren met de ‘Lame Sonore’, waar ze sinds 2011 op speelt. Ze wilde daarbij gebruik maken van de principes van de Alexander Techniek (AT).

Ook was het haar gedachte, door het inzetten van de AT, te werken aan een slim gebruik van het lichaam. Om zo eventuele blessures te voorkomen en zo haar carrière goed te kunnen volhouden in de toekomst.

Zelf had ik trouwens niet eerder gehoord van de ‘Lame Sonore’. Annette vertelde, dat ik het instrument waarschijnlijk kende als de ‘zingende zaag’. En dat klopte!

 

‘Wat voor instrument iemand bespeelt of wat voor activiteit iemand uitvoert, de principes van de methode zijn als basis altijd inzetbaar. AT is een praktische methode gericht op gebruik en functioneren van het gehele bewegingsapparaat.’

 

Binnen de methode AT wordt altijd gewerkt aan het verbeteren van de verbinding ‘hoofd, nek en rug’, dat is het fundament van het bewegingsapparaat.

Daar is bij Annette vanzelfsprekend ook in geïnvesteerd. Belangrijk voor musici, want wanneer dat gebied goed georganiseerd is, is het veel gemakkelijker om van daaruit je ledematen optimaal en ‘vrij’ te bewegen. En ‘last but not least’ het draagt bij tot een ontspannen ademhaling met o.a. als voordeel minder stress en een betere balans en coördinatie.

 

Het mooie aspect van het toepassen van AT bij musici is, dat vaak een betere, vollere of soms zelfs een nieuwe klank ervaring ontstaat. In het traject met Annette heeft dat ook zeker de revue gepasseerd.

 

Tijdens het traject met Annette hebben we ook gewerkt aan het omgaan met gewoontepatronen en de invloed op musiceren en aan wat wordt genoemd ‘body mappen’. Body mappen leert je hoe je eigen bewegingsapparaat in elkaar zit en functioneert. Deze kennis draagt bij tot ‘slim bewegen’ en een goede performance.

 

Het was een uniek proces, welke ik met Annette tot dusver heb doorlopen. Zeker omdat de klanken van dit instrument telkens veranderen en in ontwikkeling zijn. Zowel qua klankkleur als volume. Het was en is een voorrecht telkens met mijn AT-visie Annette te adviseren en bij te staan.

 

Meer weten over AT?

Bezoek de website van Janneke Slagter: www.atnoord.nl

AT beroepsvereniging: www.nevlat.nl

Beroeps vereniging UK: www.alexandertechnique.co.uk

 

 

Meer weten over Annette Scholten?

Bezoek haar website: www.annettescholten.nl