logoWillkommen Cello und Lame Sonore Liebhaber

Auf meiner Website können Sie alles lesen über meine Arbeit als Cellistin und Lame Sonore Spielerin (Singende Säge)

Nieuws

‘Thin Air’ by Calliope Tsoupaki. Lame Sonore:Annette Scholten & Photos: Lonnie ter Braak

This composition made by our Dutch “componist des vaderlands” Calliope Tsoupaki in June 2020 is meant for those who feel the inspiration to play this special pieces on their own instrument.
This project ‘Thin Air’arose spontaneously and is a collaboration between photographer Lonnie ter Braak and lame sonore player Annette Scholten.The live recording, from the church in Fransum, was made by Tjalling Nijboer and the editing of images and music was done by Roxy Wachtmeester.

Lees meer

25 september – DNA – Karin Noeken te zien in de Stadsschouwburg Groningen

Karin Noeken, bekend van Vrouw Holland, keert terug op de planken met de voorstelling DNA. Begeleid door Sebastiaan Wiering en Annette Scholten op cello en de Lame Sonore (beter bekend als zingende zaag) maakt Karin een reis door het familiearchief van de Noekens. Een aanstekelijk, geestige, boeiende reis die wordt ondersteund door filmbeelden.

Lees meer

Evenement details:

  • Lame Sonore

    Concerten zingende zaag ( lame sonore) en piano

    De Lame Sonore bespeel ik sinds 2011. In de volksmond noemt men het instrument ook wel de“zingende zaag”. In Engeland staat de zingende zaag bekend als “musical saw”, in Frankrijk als “scie musicale”.

    De Lame Sonore, wordt niet veel bespeeld. Vooral niet in Nederland.

    Samen met pianiste Nanke Flach verzorg ik regelmatig “een ongewoon concert”.

    Ongewoon omdat we tijdens de concerten afwisselend klassieke werken uitvoeren voor Cello en Piano maar ook voor Lame Sonore en Piano.

    Recent speelden we tijdens de Kunstnacht in Den Bosch, in het Instrumentenmuseum de Vosbergen te Eelde en verzorgden we een optreden tijdens het galaconcert van het NNO, Noord Nederlands Orkest, in de Oosterpoort te Groningen.

    Ons optredens worden warm ontvangen en verrassend genoemd.

    Uit een schrijven aan ons na het galaoptreden citeer ik:

    Onze gasten waren erg enthousiast en met name het verrassende, kleine en aanraakbare werd zeer gewaardeerd.

    De zingende zaag is op deze avond op een prachtige manier op vele kaarten gezet”

    Mijn fascinatie voor de Lame Sonore

    Een aantal jaren geleden raakte ik in de ban van de zangerige klank van de zingende zaag.

    Bij de bouwmarkt kocht ik een betonzaag en probeerde er met een strijkstok klank uit te halen. Na een week lukte het me er Happy Birthday op te spelen.

    Via de firma Stiggelbout in Groningen, gespecialiseerd in Westerse en niet Westerse Percussie-instrumenten, bestelde ik mijn eerste zingende zaag.

    Op zoek naar een groter klankregister en een mooiere klank, stuitte ik op de Franse uivoering van de zingende zaag: De Lame Sonore. Deze “Stradivarius” onder de zagen heeft een bereik van 3 ½ octaaf. De Franse Lame Sonore-bouwer Alexis Faucomprez heeft er één voor mij gebouwd in 2011.

    Het bespelen van de Lame Sonore geeft me een muzikale innerlijke verrijking.

    Omdat voor dit instrument maar één methodeboek geschreven is, heb ik op verschillende vlakken het wiel opnieuw moeten uitvinden. Denk daarbij aan een geheel nieuwe streektechniek, nieuwe manieren van fraseren, het vinden van de juiste speelhouding en het overwinnen van speeltechnische dilemma’s.

    Repertoire voor de Lame Sonore (zingende zaag)

    Een aantal componisten van vlak na de 2e wereldoorlog heeft speciaal voor de Lame Sonore

    enkele kleine muziekstukken geschreven. Op mijn repertoire staan composities van o.a. de componist Honegger, Koechlin, Dom Clémant-Jacob, Joseph Canteloube en Henri Sauget.

    Ook muziek die niet specifiek voor de Lame Sonore geschreven is, maar b.v. voor cello of voor zangstem, zijn geschikt om te worden gespeeld.

    Onlangs is er speciaal voor ons duo (Annette Scholten, lame sonore en Nanke Flach,piano) een stuk geschreven door Harry Camstra ( componist, muziektheoreticus, zangdocent en koordirigent).

    Historie en ontstaan van de Lame Sonore (zingende zaag)

    Een bespeler van de zingende zaag wordt een zagist genoemd.

    Een zagist van grote betekenis voor de Franse “zaagwereld” was Jacques Keller (1900-1988). Keller was niet alleen de ontwerper van de "Lame Sonore" en van een speciaal handvat voor deze zaag, hij schreef ook het tot dusver enige serieuze studieboek voor de zingende zaag: “La Lame Sonore”. Zijn spel trok ook de aandacht van een paar componisten, die enkele (kleine) stukken voor hem schreven. De componist Arthur Honneger werd zo zeer door zijn spel geïnspireerd dat hij in zijn opera Antigone een solo voor de zingende zaag schreef.

    In de R.K kerk werd de Lame Sonore na de 2e Wereldoorlog meermaals in de rol van voorzanger tijdens de mis ingezet. De klank van het de zingende zaag komt goed tot zijn recht onder de gewelven van een oude kerk.

    In het Franse dorp waar ik vaak kom, studeer ik regelmatig in de kerk en word ik gevraagd mee te spelen in de mis.

    Over de oorsprong van de zingende zaag doen vele verhalen de ronde. Het zouden houthakkers in Zuid-Amerika, in Scandinavië of in de Appalachen (Verenigde Staten) zijn geweest, die ontdekten dat de zaag een zingende toon kan produceren als je de zaag op een bepaalde manier gebogen houdt. Het ligt voor de hand dat overal waar men een zaag gebruikt dit idee kan zijn ontstaan. (Max : link maken naar wikipedia zaagpagina).