Biografie

Op mijn negende begon ik met cello spelen.Tussen 1985 en 1992 studeerde ik aan het conservatorium van Groningen bij dhr. Ben de Ligt en behaalde mijn diploma Docerend en Uitvoerend Musicus (met extra aantekening voor kamermuziek) in 1990 en 1992.

Ik ben zeer vereerd dat ik masterclasses en gastlessen heb mogen volgen bij o.a. Anner Bijlsma, Colin Carr, Mark Lubotsky, Andre Griffin, Francis Marie Uitti, Ernst Reijsiger en Taco Kooistra.

Orkest-biografie

  • 1989-heden: remplaçant NNO ( Noord Nederlands Orkest)

  • 2009-heden: celliste Noordpool Orkest.

  • 1986-heden: solo celliste Nieuw Philharmonisch Orkest

  • 1994: remplaçant Orkest van het Oosten ( Dirigent Jaap van Zweden)

  • 1988: remplaçant NFO (Noordelijk Filharmonisch Orkest)

  • 1991: solo-celliste bij het internationale projectorkest o.l.v. dirigent Hans Vonk : Opera Boris Godunov van Mussorgsky

  • 1975-1984: solo-celliste Drents Symfonie Orkest

  • 1984-1992: celliste bij het Conservatorium Orkest Groningen. Dirigenten onder meer: David Porcelein, Tristan Keuris en Zoltan Deaki.

Kamermuziek

Tijdens mijn opleiding aan het conservatorium van Groningen in de jaren ’80 van de vorige eeuw, vormde kamermuziek een belangrijk onderdeel van mijn opleiding. Tijdens mijn master vormde kamermuziek een extra onderdeel van mijn examenpakket voor Uitvoerend Musicus.

Mijn affiniteit met hedendaagse muziek, waarvoor ik o.a. na mijn studie privélessen heb gevolgd bij Taco Kooistra, heeft tot intensieve samenwerking geleid met o.a. de stichting Prime, Marjanne Kweksilber en de componisten Calliopa Tsoupaki en Ron Ford.

Bij het ensemble Nova Zembla, opgericht in de zomer van 1986, en wat zich tot doel stelde composities van jonge, opkomende componisten zoals Chiel Meijering en Jacob ter Veldhuis ten gehore te brengen, was ik vanaf het begin nauw betrokken. Karakteristiek voor het ensemble was de combinatie van blazers, strijkers en piano in steeds wisselende bezettingen. Deze unieke samenstelling maakte het mogelijk om in zowel kleine als grote bezetting te concerteren. Nova Zembla bracht een gevarieerd programma: van romantisch tot avant-garde. De artistieke leiding was in die tijd in handen van de jonge, veelbelovende dirigent Tjalling Wijnstra met wie ik tot op heden nog steeds met veel plezier samenwerk.

Solistische optredens

In 1989 vertolkte ik, samen met het Harmonieorkest van het conservatorium in Groningen, het werk La Messe voor mezzo-sopraan, accordeon, violoncello en groot harmonieorkest van Bernard van Beurden uit 1988 (op teksten van Paul Verlaine).

Van de Nederlandse componist Hans Kox speelde ik in 1991 Cyclofonie voor cello en strijkensemble met het Drents Symfonie Orkest. En met hetzelfde orkest Symphonic Variations van Boellmann.

Theaterwerk

In 2000 maakte ik als celliste deel uit van de theatervoorstelling van Marijke Boon “Boon zingt komkommer”

In datzelfde jaar speelde ik bij de Nederlandse popgroep DeKast. In de zomer van 2000 speelden wij de theaterproductie “Simmer 2000”. Deze voorstelling werd beloond met een gouden plaat.

 

 

SKP1080921C

Evenement details:

  • Cello

    Orkest-werkzaamheden:

    Als freelance musicus ben ik op dit moment werkzaam bij het NNO ( Noord Nederlands Orkest),

    het Noordpool Orkest, en al vanaf de oprichting in 1986 ben ik solocelliste van het NPhO (Nieuw Philharmonisch Orkest).

    Mijn kennis van het orkestrepertoire uit de Barokke, Klassieke en Romantische periode en van het hedendaagse Moderne orkestrepertoire, is na meer dan 25 jaar orkestervaring zeer uitgebreid. O.l.v.dirigenten als Jaap van Zweden, Viktor Liberman, Hans Vonk, David Porcelein, Jean Fournet en Stefan Asbury heb ik veel kennis ten aanzien van het orkestspel mogen opdoen.

    Hoogtepunt van mijn orkestervaringen, was het mogen meespelen met het Orkest van het Oosten tijdens de Amerika Tournee waarbij we o.a. speelden in de Carnegie Hall te New York en de Boston Symphonie Hall.

    Het spelen van de continuo’s bij de Mattheus-en JohannesPassion van Bach is één van mijn passies. In 2013 mocht ik de continuobegeleiding spelen van de Mattheus Passion , uitgevoerd in het Concertgebouw van Amsterdam.

    Niet alleen op het gebied van klassieke muziek maar ook in de lichte muziek heb ik ruime ervaring.

    Sinds de oprichting in 2009 ben ik vaste celliste bij het Noordpool Orkest o.l.v. Reinout Douma.

    Kamermuziek-werkzaamheden:

    Samen met pianiste Nanke Flach vorm ik sinds een aantal jaren een vast duo.

    We geven concerten met als thema: “een ongewoon concert”.

    Naast muziek voor cello en piano met o.a. klassieke werken van Brahms, Grieg, Saint Saëns, Tchaikovsky, Bloch en Bruch spelen we ook muziek voor lame sonore (zingende zaag) en piano.

    Lees verder bij : Lame Sonore

    Lespraktijk: speerpunten bij het lesgeven

    In Groningen en Leeuwarden (elke maandag) geef ik cello-en ensemblelessen aan cellisten van alle leeftijden en niveaus.

    In de lessen besteed ik aandacht aan alle aspecten die nodig zijn voor het ontwikkelen van een goede speeltechniek op de cello. Ik ga niet uit van één methode maar maak n.a.v. het muzikale niveau van de leerling, zijn of haar leeftijd en de muzikale wensen, een passend methodisch lesprogramma.

    Vanaf les één is er, naast het aanleren van een zo ontspannen en natuurlijk mogelijke speelhouding, ook veel aandacht voor het samenspelen. Het doel is om zoveel mogelijk samenspeelervaring op te doen in de lessen om b.v. vanuit de lessen makkelijk te kunnen doorstromen naar een orkest of ensemble.

    Op aanvraag is het mogelijk om ensemblelessen te volgen. Regelmatig komen strijktrio’s, strijkkwartetten en duo’s cello/piano bij mij langs voor een ensembleles. In overleg is het ook mogelijk om op een repetitie-locatie af te spreken.

    Vul voor meer informatie over de tarieven van de cellolessen-en ensemblelessen in Groningen en Leeuwarden het Contactformulier in.