Biografie

Op mijn negende begon ik met cello spelen.Tussen 1985 en 1992 studeerde ik aan het conservatorium van Groningen bij dhr. Ben de Ligt en behaalde mijn diploma Docerend en Uitvoerend Musicus (met extra aantekening voor kamermuziek) in 1990 en 1992.

Ik ben zeer vereerd dat ik masterclasses en gastlessen heb mogen volgen bij o.a. Anner Bijlsma, Colin Carr, Mark Lubotsky, Andre Griffin, Francis Marie Uitti, Ernst Reijsiger en Taco Kooistra.

Orkest-biografie

  • 1989-heden: remplaçant NNO ( Noord Nederlands Orkest)

  • 2009-heden: celliste Noordpool Orkest.

  • 1986-heden: solo celliste Nieuw Philharmonisch Orkest

  • 1994: remplaçant Orkest van het Oosten ( Dirigent Jaap van Zweden)

  • 1988: remplaçant NFO (Noordelijk Filharmonisch Orkest)

  • 1991: solo-celliste bij het internationale projectorkest o.l.v. dirigent Hans Vonk : Opera Boris Godunov van Mussorgsky

  • 1975-1984: solo-celliste Drents Symfonie Orkest

  • 1984-1992: celliste bij het Conservatorium Orkest Groningen. Dirigenten onder meer: David Porcelein, Tristan Keuris en Zoltan Deaki.

Kamermuziek

Tijdens mijn opleiding aan het conservatorium van Groningen in de jaren ’80 van de vorige eeuw, vormde kamermuziek een belangrijk onderdeel van mijn opleiding. Tijdens mijn master vormde kamermuziek een extra onderdeel van mijn examenpakket voor Uitvoerend Musicus.

Mijn affiniteit met hedendaagse muziek, waarvoor ik o.a. na mijn studie privélessen heb gevolgd bij Taco Kooistra, heeft tot intensieve samenwerking geleid met o.a. de stichting Prime, Marjanne Kweksilber en de componisten Calliopa Tsoupaki en Ron Ford.

Bij het ensemble Nova Zembla, opgericht in de zomer van 1986, en wat zich tot doel stelde composities van jonge, opkomende componisten zoals Chiel Meijering en Jacob ter Veldhuis ten gehore te brengen, was ik vanaf het begin nauw betrokken. Karakteristiek voor het ensemble was de combinatie van blazers, strijkers en piano in steeds wisselende bezettingen. Deze unieke samenstelling maakte het mogelijk om in zowel kleine als grote bezetting te concerteren. Nova Zembla bracht een gevarieerd programma: van romantisch tot avant-garde. De artistieke leiding was in die tijd in handen van de jonge, veelbelovende dirigent Tjalling Wijnstra met wie ik tot op heden nog steeds met veel plezier samenwerk.

Solistische optredens

In 1989 vertolkte ik, samen met het Harmonieorkest van het conservatorium in Groningen, het werk La Messe voor mezzo-sopraan, accordeon, violoncello en groot harmonieorkest van Bernard van Beurden uit 1988 (op teksten van Paul Verlaine).

Van de Nederlandse componist Hans Kox speelde ik in 1991 Cyclofonie voor cello en strijkensemble met het Drents Symfonie Orkest. En met hetzelfde orkest Symphonic Variations van Boellmann.

Theaterwerk

In 2000 maakte ik als celliste deel uit van de theatervoorstelling van Marijke Boon “Boon zingt komkommer”

In datzelfde jaar speelde ik bij de Nederlandse popgroep DeKast. In de zomer van 2000 speelden wij de theaterproductie “Simmer 2000”. Deze voorstelling werd beloond met een gouden plaat.

 

 

SKP1080921C

Evenement details:

  • Lame Sonore

    "Her musical hardware produces a lovely sound, at times almost human, with fine intonation and excellent control of vibrato."

     

    Jeffrey James, editor and composer, about the Carnegie Hall debut concert

     

    Concerten zingende zaag ( lame sonore) en piano

    De Lame Sonore bespeel ik sinds 2011. In de volksmond noemt men het instrument ook wel de“zingende zaag”. In Engeland staat de zingende zaag bekend als “musical saw”, in Frankrijk als “scie musicale”.

    De Lame Sonore wordt niet veel bespeeld. Vooral niet in Nederland.

    Samen met pianiste Nanke Flach verzorg ik regelmatig “een ongewoon concert”.
    Ongewoon omdat we tijdens de concerten afwisselend klassieke werken uitvoeren voor Cello en Piano maar ook voor Lame Sonore en Piano.
    Ongewoon ook, omdat we naast de gebruikelijke concertlocaties ook op minder gebruikelijke plaatsen hebben gespeeld. Zo speelden we o.a. tijdens de Kunstnacht in Den Bosch, in het instrumentenmuseum Vosbergen in Eelde, tijdens het galaconcert van het Noord Nederlands Orkest, in de Oosterpoort in Groningen en waren w te gast in het Radio4 programma Spiegelzaal, live uitgezonden vanuit het Concertgebouw in Amsterdam. Maar we waren ook te vinden in een wijnkelder, op het openluchtfestival Mañana Mañana en in een oude suikerfabriek.

    In de zomer van 2014 namen we deel aan de Ibla Grand Prize op Sicilië, en wonnen voor onze concerten daar een eervolle vermelding. Als vervolg daarop werden we uitgenodigd voor de Ibla Grand Prize tournee voor prijswinnaars door de Verenigde Staten, in mei 2015. Als onderdeel van deze tournee maakten we ons debuut  in Carnegie Hall. Van dit concert verscheen een uitgebreide recensie door Jeffrey James.

    De jury schreef het volgende over onze deelname:

    " they create a wonderful sound and a mystic atmosphere"
    “I like the way she chooses her vibrato and her phrasing”
    "Interesting performance with a very interesting instrument"

    Onze optredens worden warm ontvangen en verrassend genoemd. Uit een schrijven aan ons na het galaoptreden citeer ik:

    Onze gasten waren erg enthousiast en met name het verrassende, kleine en aanraakbare werd zeer gewaardeerd.
    De zingende zaag is op deze avond op een prachtige manier op vele kaarten gezet”

    IMG_6443

    Mijn fascinatie voor de Lame Sonore

    Een aantal jaren geleden raakte ik in de ban van de zangerige klank van de zingende zaag.

    Bij de bouwmarkt kocht ik een betonzaag en probeerde er met een strijkstok klank uit te halen. Na een week lukte het me er Happy Birthday op te spelen.

    Via de firma Stiggelbout in Groningen, gespecialiseerd in Westerse en niet Westerse Percussie-instrumenten, bestelde ik mijn eerste zingende zaag.

    Op zoek naar een groter klankregister en een mooiere klank, stuitte ik op de Franse uivoering van de zingende zaag: De Lame Sonore. Deze “Stradivarius” onder de zagen heeft een bereik van 3 ½ octaaf. De Franse Lame Sonore-bouwer Alexis Faucomprez heeft er één voor mij gebouwd in 2011.

    Het bespelen van de Lame Sonore geeft me een muzikale innerlijke verrijking.

    Omdat voor dit instrument maar één methodeboek geschreven is, heb ik op verschillende vlakken het wiel opnieuw moeten uitvinden. Denk daarbij aan een geheel nieuwe streektechniek, nieuwe manieren van fraseren, het vinden van de juiste speelhouding en het overwinnen van speeltechnische dilemma’s.

    Repertoire voor de Lame Sonore (zingende zaag)

    Een aantal componisten van vlak na de 2e wereldoorlog heeft speciaal voor de Lame Sonore enkele kleine muziekstukken geschreven. Op mijn repertoire staan composities van o.a. de componist Honegger, Koechlin, Dom Clémant-Jacob, Joseph Canteloube en Henri Sauget.

    Ook muziek die niet specifiek voor de Lame Sonore geschreven is, maar b.v. voor cello of voor zangstem, kan geschikt zijn om te worden gespeeld.

    Verschillende componisten uit o.a. Nederland, Frankrijk en de Verenigde Staten, schrijven en schreven muziek voor ons duo (Annette Scholten, lame sonore en Nanke Flach, piano). We hopen een deel daarvan binnenkort op cd te kunnen zetten.

    Historie en ontstaan van de Lame Sonore (zingende zaag)

    Een bespeler van de zingende zaag wordt een zagist genoemd.

    Een zagist van grote betekenis voor de Franse “zaagwereld” was Jacques Keller (1900-1988). Keller was niet alleen de ontwerper van de "Lame Sonore" en van een speciaal handvat voor deze zaag, hij schreef ook het tot dusver enige serieuze studieboek voor de zingende zaag: “La Lame Sonore”. Zijn spel trok ook de aandacht van een paar componisten, die enkele (kleine) stukken voor hem schreven. De componist Arthur Honneger werd zo zeer door zijn spel geïnspireerd dat hij in zijn opera Antigone een solo voor de zingende zaag schreef.

    In de R.K kerk werd de Lame Sonore na de 2e Wereldoorlog meermaals in de rol van voorzanger tijdens de mis ingezet. De klank van het de zingende zaag komt goed tot zijn recht onder de gewelven van een oude kerk.

    In het Franse dorp waar ik vaak kom, studeer ik regelmatig in de kerk en word ik gevraagd mee te spelen in de mis.

    Over de oorsprong van de zingende zaag doen vele verhalen de ronde. Het zouden houthakkers in Zuid-Amerika, in Scandinavië of in de Appalachen (Verenigde Staten) zijn geweest, die ontdekten dat de zaag een zingende toon kan produceren als je de zaag op een bepaalde manier gebogen houdt. Het ligt voor de hand dat overal waar men een zaag gebruikt dit idee kan zijn ontstaan.

    Bronvermelding:

    https://nl.wikipedia.org/wiki/Zingende_zaag