Biografie

Op mijn negende begon ik met cello spelen.Tussen 1985 en 1992 studeerde ik aan het conservatorium van Groningen bij dhr. Ben de Ligt en behaalde mijn diploma Docerend en Uitvoerend Musicus (met extra aantekening voor kamermuziek) in 1990 en 1992.

Ik ben zeer vereerd dat ik masterclasses en gastlessen heb mogen volgen bij o.a. Anner Bijlsma, Colin Carr, Mark Lubotsky, Andre Griffin, Francis Marie Uitti, Ernst Reijsiger en Taco Kooistra.

Orkest-biografie

  • 1989-heden: remplaçant NNO ( Noord Nederlands Orkest)

  • 2009-heden: celliste Noordpool Orkest.

  • 1986-heden: solo celliste Nieuw Philharmonisch Orkest

  • 1994: remplaçant Orkest van het Oosten ( Dirigent Jaap van Zweden)

  • 1988: remplaçant NFO (Noordelijk Filharmonisch Orkest)

  • 1991: solo-celliste bij het internationale projectorkest o.l.v. dirigent Hans Vonk : Opera Boris Godunov van Mussorgsky

  • 1975-1984: solo-celliste Drents Symfonie Orkest

  • 1984-1992: celliste bij het Conservatorium Orkest Groningen. Dirigenten onder meer: David Porcelein, Tristan Keuris en Zoltan Deaki.

Kamermuziek

Tijdens mijn opleiding aan het conservatorium van Groningen in de jaren ’80 van de vorige eeuw, vormde kamermuziek een belangrijk onderdeel van mijn opleiding. Tijdens mijn master vormde kamermuziek een extra onderdeel van mijn examenpakket voor Uitvoerend Musicus.

Mijn affiniteit met hedendaagse muziek, waarvoor ik o.a. na mijn studie privélessen heb gevolgd bij Taco Kooistra, heeft tot intensieve samenwerking geleid met o.a. de stichting Prime, Marjanne Kweksilber en de componisten Calliopa Tsoupaki en Ron Ford.

Bij het ensemble Nova Zembla, opgericht in de zomer van 1986, en wat zich tot doel stelde composities van jonge, opkomende componisten zoals Chiel Meijering en Jacob ter Veldhuis ten gehore te brengen, was ik vanaf het begin nauw betrokken. Karakteristiek voor het ensemble was de combinatie van blazers, strijkers en piano in steeds wisselende bezettingen. Deze unieke samenstelling maakte het mogelijk om in zowel kleine als grote bezetting te concerteren. Nova Zembla bracht een gevarieerd programma: van romantisch tot avant-garde. De artistieke leiding was in die tijd in handen van de jonge, veelbelovende dirigent Tjalling Wijnstra met wie ik tot op heden nog steeds met veel plezier samenwerk.

Solistische optredens

In 1989 vertolkte ik, samen met het Harmonieorkest van het conservatorium in Groningen, het werk La Messe voor mezzo-sopraan, accordeon, violoncello en groot harmonieorkest van Bernard van Beurden uit 1988 (op teksten van Paul Verlaine).

Van de Nederlandse componist Hans Kox speelde ik in 1991 Cyclofonie voor cello en strijkensemble met het Drents Symfonie Orkest. En met hetzelfde orkest Symphonic Variations van Boellmann.

Theaterwerk

In 2000 maakte ik als celliste deel uit van de theatervoorstelling van Marijke Boon “Boon zingt komkommer”

In datzelfde jaar speelde ik bij de Nederlandse popgroep DeKast. In de zomer van 2000 speelden wij de theaterproductie “Simmer 2000”. Deze voorstelling werd beloond met een gouden plaat.

 

 

SKP1080921C

Evenement details:

  • za
    30
    jan
    2016
    zo
    31
    jan
    2016

    Concerten met " Het Cantoor", Cello en Lame Sonore

    20.00 en 15.00Leeuwarden en Beesterzwaag

    Bijzonderheden:

    . B.van Beurden Je vous le donne en Six Medieval Songs voor koor en cello

    ( Wereldpremières)

    . Compositie  voor lame sonore en piano van Tjalling Wijnstra ( première)

    Winterconcerten van vocaal ensemble ‘Het Cantoor’
    Dirigent: Tjalling Wijnstra.
    Speciale gast: Annette Scholten, cello en lame sonore.
    Prachtig programma met liefst 4 wereldpremières: nieuw werk van Bernard van Beurden en Tjalling Wijnstra.
    Zaterdag 30 januari 2016: 20.00 uur: Waalse Kerk – Leeuwarden
    Zondag: 31 januari 2016: 15.00 uur: Dorpskerk - Beetsterzwaag
    Entree: € 10,00.

    Annette is als celliste te horen bij de wereldpremière van 2 prachtige koorwerken, allebei van de hand van componist Bernard van Beurden: het monumentale “Je vous le donne”, op een tekst van de dichter Paul Verlaine en het lichtvoetige, hier en daar misschien zelfs frivole “Six medieval songs”. Deze beide koorwerken worden naadloos aan elkaar gevoegd door een derde nieuw stuk van de hand van de componist: de cello speelt tussen de beide werken een ‘Trait d’union’.
    Echt een schitterend geheel dat u beslist niet mag, nee: beslist niet wilt missen!

    Het Cantoor brengt tijdens deze concerten nóg een première: onze dirigent schreef speciaal voor Annette een bijzonder werk voor  lame sonore en piano. Bij het schrijven van dit werk werd Tjalling sterk geïnspireerd door het gedicht ‘Angelo’ van de Italiaanse dichter Renzo Pezzani.
    Met deze compositie voegt Tjalling Wijnstra een kwalitatief hoogstaand muziekstuk toe aan de werken speciaal gecomponeerd voor lame sonore, ook wel zingende zaag genoemd!

    Voor meer informatie:

    http://www.hetcantoor.nl/id3.htm

    http://friesland.nl/evenement/winterconcerten-cantoor-samen-annette-scholten-cello-en-lame-sonore-2/

    http://www.itnijs.frl/2016/01/winterkonserten-fokaal-ensemble-het-cantoor/

    http://www.vanplan.nl/uitjes/muziek-klassiek/beetsterzwaag/het-cantoor/34203546.html?index=0

    http://www.dewoudklank.nl/evenementen/58214/winterconcerten-van-vocaal-ensemble-het-cantoor/